Inclusie in je (online) les of opleiding

Universeel ontwerp ontstond in de architectuur: door op voorhand rekening te houden met allerlei soorten eindgebruikers, werden gebouwen zo gebouwd dat er weinig of geen aanpassingen meer nodig waren voor bv. rolstoelgebruikers. Dit principe werd vertaald naar het onderwijs en gegoten in een praktisch kader: Universal Design for Learning (UDL).

In deze training leer je hoe je jouw (online) lessen zodanig opbouwt dat je tegemoet komt aan de diversiteit van jouw lerenden, en dit volgens UDL. Met als resultaat dat lerenden doelbewust, gemotiveerd, vindingrijk, goed geïnformeerd, strategisch en doelgericht leren en werken.

  • 2 sessies van 3 uur

  • Maximum aantal deelnemers per workshop: 15

  • Prijs op aanvraag

  • Online en/of op locatie

2 sessies

Inspiratiesessie

  • Je maakt kennis met UDL Universal Design for Learning (UDL). We bekijken wat er werkt om breder in te spelen op de verschillen tussen lerenden in een (online) klas.
  • Je leert de principes en richtlijnen kennen die je kan inzetten voor jouw lerenden.
  • Je vertrekt tijdens deze sessie vanuit je eigen voorkennis en beginsituatie m.b.t. online en blended learning.

Werksessie

In sessie 2 vertrekken we vanuit een eigen lesontwerp of blauwdruk van een (online) opleiding. Je leert van anderen en vertaalt het naar je eigen werkcontext.

Je doet beroep op mijn ruime ervaring met het geven van online en blended opleidingen. Ik geef heel wat praktische tips en voorbeelden mee, zodat je voldoende inspiratie hebt om zelf in de praktijk aan de slag te gaan.

Na deze sessies …

  • heb je inzicht in wat universeel ontwerp en Universal Design for Learning betekenen
  • heb je zicht op toepassingsmogelijkheden van universeel ontwerp in je (online) leeromgeving
  • ben je geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan met UDL in online of blended learning
  • kan je een eigen (online) lesontwerp of blauwdruk opstellen volgens UDL principes
  • kan je benoemen wat jij nodig hebt om UDL toe te passen in je eigen werkcontext

Over mij

In 2010 startte ik mijn loopbaan in het onderwijs. De laatste 3,5 jaar werkte ik bij de Pedagogische begeleidingsdienst van het GO! als pedagogisch begeleider/competentiebegeleider. Tijdens deze periode zette ik mijn technische en didactische know-how in om collega’s te versterken in online en hybride leren. Ik was een pionier in het ontwikkelen en geven van online/blended professionliseringsinitatieven op maat.  In deze opleidingstrajecten werkte ik volgens het ‘flipped classroom’ model en integreerde ik steevast de principes van UDL (Universal Design for Learning) om diversiteit te waarderen en benutten. Ik ondersteunde ook het thema leerlingenbegeleiding door het maken van de online cursussen e-LLB en e-SOB. Daarnaast gaf ik interne opleidingen en coaching rond digitale didactiek. 

Sinds september 2021 ga ik volledig voor mijn eigen bedrijf en bied ik workshops op maat aan.